Tapahtumat

T U L E V I A


Seuraavaksi luetaan Henry A. Giroux’n & Peter McLarenin artikkeleita, joiden aiheena on kriittinen pedagogiikka.

Teokseen Kriittinen pedagogiikka on suomennettu kuusi tekstiä, joista seuraavalle
kerralle luetaan kaksi:

Seuraava kokoontuminen on maanantaina 16.11. klo 17 Liisankadun Star Cafessa.

Kriittinen pedagogiikka


Mitä kaikkea voikaan tehdä?

Vierailu Vironniemen päiväkotiin ja keskustelua Reggio Emilia -pedagogiikasta

keskiviikkona 2.12.2009 klo 18

”Me ollaan Suomessa. Vironniemi on tässä, Kruununhaassa, Helsingissä. Me ollaan krunikassa, Rauhankadulla ja Vironkatu on aika lähellä. Katajanokka on myös lähellä ja kauppoja, kuten K-Pikkolo.

Tänne pääsee metrolla ja bussilla ja ratikalla. Voi tulla autolla ja pyörällä ja skeittilaudalla. Me ulkoillaan siinä pihalla. Se on puisto, leikkipuisto, Vironniemen puisto.

Jos ei tiedä missä Vironniemi on voi kiertää johonkin paikkaan ja sanoa: Missä on päiväkoti?” (Lapset esittelevät päiväkotiaan.)

(Vironniemen päiväkoti sijaitsee osoitteessa Rauhankatu 13, viereistä Mariankatua kulkevat bussit 16 ja 18 ja Snellmaninkatua ratikat 1, 1A, 7A ja 7B.)

Tilaisuus on avoin kaikille ja kaikenikäisille!

Tervetuloa!

Tilaisuuden järjestää Kasvatuksen vapauden eurooppalainen foorumi Effe ry.

Vironniemen päiväkodin nettisivut:
http://www.vironniemi.fi/

Reggio Emilia -pedagogiikasta:
Suomen Reggio Emilia -yhdistys ry

Reggio Emilia on kaupunki Pohjois-Italiassa, Po-joen laaksossa. Kaupunki tunnetaan ympäri maailmaa paitsi hyvästä ruuastaan ja yhteistoimintakulttuuristaan myös varhaiskasvatuksestaan. Reggio Emiliassa kehittyi toisen maailmansodan jälkeen yksi tämän ajan tärkeimmistä kasvatusfilosofioista. Seudun naiset halusivat lapsilleen tulevaisuuden, johon ei sota kuuluisi, ja rakensivat oman koulun. Sen ensimmäiseksi opettajaksi he houkuttelivat nuoren opettajan, Loris Malaguzzin. Vähitellen vanhempien omistamia ja johtamia koulua syntyi lisää.
Yhdessä koulujen henkilökunnan ja vanhempien kanssa Loris Malaguzzi kehitteli kasvatusta, jota tänä päivänä kutsutaan Reggio Emilia -pedagogiikaksi. Teoreettisesti sitä kuvataan sosiaalis-konstruktionistiseksi tavaksi hahmottaa tietoa, oppimista ja koko elämää. Reggio Emilia -pedagogiikan filosofia pohjautuu yhteisön arvoihin, joita ovat lasten ja aikuisten oikeus olla oman elämänsä tärkeitä toimijoita (subjektius), moninaisuuden kunnioitus, demokratia ja osallisuus, oppiminen, leikki, ilo ja tunteet – elämän kaikki sadat kielet. (Lähde: Suomen Reggio Emilia -yhdistys http://www.reggioemilia.ws/ Liisa Puurula)

M E N N E I T Ä


Opintopiiri kokoontuu tiistaina 27.10. klo 18

Seuraavaksi luetaan Theodor Adornon teksti

Kasvatus Auschwitzin jälkeen,

joka on vuonna 1966 pidetty radioesitelmä.

Teksti on julkaistu suomeksi kirjassa Mitä on valistus?, joka on ladattavissa
Vastapainon e-kirjana:
http://www.vastapaino.fi/vp/ekirjat/valistus.pdf
(Kasvatus Auschwitzin jälkeen s. 222–241)

Kokoonnumme Liisankadun Star Cafessa klo 18. Tapaamisiin!


Vapauttava_kasvatus

 

Opintopiiri kokoontuu tiistaina 13.10. klo 18

PAIKKANA VANHA TUTTU STAR CAFE (Liisankatu 14).

Käsittelyssä bell hooksin teos Vapauttava kasvatus. Luetaan kirja loppuun eli artikkelit


Opintopiiri kokoontuu torstaina 1.10. klo 18

PAIKKANA VANHA TUTTU STAR CAFE (Liisankatu 14).

Käsittelyssä bell hooksin teos Vapauttava kasvatus. Luetaan kirjasta s. 1–147 eli artikkelit


Opintopiiri kokoontuu torstaina 17.9. klo 18

PAIKKANA VANHA TUTTU STAR CAFE.

Käsittelyssä Mika Ojakankaan Lapsuus ja auktoriteetti -kirja.


Opintopiiri kokoontuu tiistaina 5.5. klo 17

PAIKKANA VANHA TUTTU STAR CAFE.

Luettavana Mika Ojakankaan Lapsuus ja auktoriteetti -kirjasta II osa eli sivut 109-222.


Reclaim Your Education 20.–30.4.2009

reclaimyoureducation3

http://www.emancipating-education-for-all.org/

OPISKELIJATOIMINTA

Opitopiiritoiminnan järjestäminen maanantaina 20.4. klo 16–18

Yliopistossa ja sen liepeillä kokoontuu lukuisia mitä kiinnostavimpia opintopiirejä, joista vain harva saa koskaan kuulla.

Kutsummekin nyt kaikki nykyiset, entiset ja tulevat opintopiiriaktiivit jakamaan ja vaihtamaan kokemuksiaan yhdessä opiskelusta!

Keskustelussa mm. erilaiset opiskelutavat sekä rahoituksen ja opintopisteiden järjestäminen.

Paikka: Porthanian aula

Lisätietoja:

OPISKELIJATOIMINTA

Ja Facebookissa: Toimintaviikko


Kriittinen pedagogiikka -seminaari yliopistolla torstaina 23.4. klo 16–18

Porthanian aulassa

Lisätietoja:

OPISKELIJATOIMINTA

Ja Facebookissa: Toimintaviikko


Kriittisen korkeakoulun seminaari lauantaina 25.4. klo 9–14, Porthania sali P IV.

 

Yhteisöllisyys kasvatuksen arvona

Ohjelma:

9.00 avaus

9.15 filosofi Eero Ojanen: Yhteisöllisyys?

9.45 professori Anja-Riitta Lahikainen: Lasten kuulemisen vaikeudesta

KESKUSTELUA
11.15–12.00 tauko

12.00 tutkija Elina Harjunen: Auktoriteetti ja rakkaus

13.00 opettaja Rauno Haapaniemi ja psykologi Liisa Raina: Yhteisöllisyys kasvatuksessa ja opetuksessa

LOPPUKESKUSTELU

Kaikki tervetuloa pohtimaan ja keskustelemaan!

Kriittinen korkeakoulu Albertinkatu 27 a B 12, 00180 Helsinki (09) 684 0010, ma–to klo 12–15 info@kriittinenkorkeakoulu.fi www.kriittinenkorkeakoulu.fi


Sosiaalifoorumissa

 

Näkökulmia Freiren pedagogiikkaan 26.4.2009 klo 13

Helena Kekkonen kertoo brasilialaisen Paulo Freiren pedagogiikasta ja sen käytännön sovelluksista. Alustusta kommentoi Jyri Komulainen, ja kertoo kriittisestä pedagogiikasta monien uskontojen ja kulttuurien Suomessa.

Alustusten jälkeen keskustelua.

Rauhankasvattajana tunnettu Helena Kekkonen välitti Freiren ajatuksia Suomeen jo 1970-luvulla. Hän myös sovelsi Freiren pedagogiikkaa vankilaopetuksessa sorrettujen pedagogiikkana, opiskelijoiden ja opettajan yhteisenä oppimisprosessina, jossa keskeistä on ihmisyyden edistäminen.

Jyri Komulainen on uskonnondidaktiikan yliopistonlehtori Helsingin yliopiston Soveltavan kasvatustieteen laitoksella.

Sosiaalifoorumissa sunnuntaina 26.4. klo 13.00–14.45. LISÄTIETOJA

Freiren pedagogiikkaa on käsitelty opintopiirissämme syksyllä: Sorrettujen pedagogiikka

Opiropiiri kokoontuu maanantaina 27.4. klo 17

Paikka: (selviää myöhemmin)

Luettavana Mika Ojakankaan Lapsuus ja auktoriteetti -kirjasta Johdanto ja 1. luku eli sivut 1–108.


Opintopiiri kokoontuu

maanantaina 13.4. klo 16 Liisankadun *StarCafessa*

Käsiteltävänä Rousseaun Émile eli kasvatuksesta (1762), erityisesti 1. ja 4. kirja

Opintopiiri kokoontuu keskiviikkona 25.3. klo 15

Jean Jacques Rousseaun Émile eli kasvatuksesta (1762). Tapaamme Liisankadun Espresso Edgessä klo 15.


Torstaina 19.3. vierailulle Helena Kekkosen luokse klo 15


Leffa: Luokka keskiviikkona 11.3. klo 17:30 Kinopalatsissa

Lisää: Luokka


Opintopiiri kokoontuu keskiviikkona 4.3.

klo 13 alkaen Espresso edgessä Liisankadulla Luettavana Jussi Silvonen: L.S. Vygotski: hahmottuva tutkimusohjelma


Opintopiiri kokoontuu maanantaina 15.12.

klo 17 alkaen Star Cafessa (Liisankatu 14) Luettavana John Dewey: Koulu ja yhteiskunta


Opintopiiri kokoontuu maanantaina 24.11.

klo 17 alkaen Star Cafessa (Liisankatu 14) Luettavana John Dewey: Koulu ja yhteiskunta


Kuka välittää?

Minkälaisia ovat koulumaailman kohtaamiset? Onko koulussa tilaa luovuudelle? Onko aikaa kohtaamiselle? Kuka oppilaasta välittää? Millainen on hyvä kouluyhteisö? Mitä koulussa pitäisi todella tehdä?

Keskustelutilaisuus

kaikille kasvatuksesta ja opetuksesta kiinnostuneille torstaina 20.11.2008 klo 14–16 Snellman-korkeakoululla

Keskustelun alustuksena:

Luovuusarvot ja kohtaaminen koulumaailmassa

Markku Niinivirta Snellman-korkeakoulun luokanopetuksen vastaava opettaja

Tilaisuudessa kahvitarjoilu

Tervetuloa!

Snellman-korkeakoulu, taidetalo Puuskakuja 14, 00850 Helsinki (Herttoniemen metroasemalta bussi 85, päätepysäkki)

Kasvatuksen vapauden eurooppalainen foorumi ry European Forum for Freedom in Education www.effe-finland.org


Opintopiiri kokoontuu 10.11.

klo 16 alkaen Star Cafessa (Liisankatu 14) Ensi kerrallakin jatkuu Kenen kasvatus -kirjan käsittely, ja nyt vihdoin ja viimein käsittelyssä kirjan loppuosa eli 3. luku. Ja kirja oli: Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus. toim. Tomi Kiilakoski, Tuukka Tomperi ja Marjo Vuorikoski, Tampere: Vastapaino, 2005.


Yliopistolla poikkitaiteellinen konferenssipäivä

 

Taiteet – kosketuksia kulttuurien välillä

31.10.2008 Soveltavan kasvatustieteen laitoksella http://www.helsinki.fi/sokla/arts/


Opintopiiri kokoontuu

seuraavan kerran MAANANTAINA 27.10. klo 16 alkaen Kruununhaan Star Cafessa (Liisankatu 14). Jatketaan ’Kenen kasvatus’-kirjan 2. luvun käsittelyä sekä lisäksi keskustellaan myös tiistain 14.10. Koulu ja valta -keskustelutilaisuudesta. Tarkastelussa on siis edelleen Kenen kasvatus? -kirjan toinen osa: Luku 2: Kehitysajattelun kritiikki

(Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus. toim. Tomi Kiilakoski, Tuukka Tomperi ja Marjo Vuorikoski, Tampere: Vastapaino, 2005.)


KOULU JA VALTA -keskustelutilaisuus

tiistaina 14.10. klo 17 Työväenliikkeen kirjastossa Hakaniemessä (Paasivuorenkatu 5 b, 2. kerros) Miten koulusta saataisiin sekä luova että tasa-arvoinen? Voiko koulu kasvattaa autonomiaan ja vastarintaan? Tuoreen pamfletin pohjalta Vasemmistolinkin järjestämässä tilaisuudessa keskustelemassa

Kahvitarjoilu. Tilaisuudessa myydään Koulu ja valta -pamflettia hintaan 10 e. Tervetuloa! Tilaisuus facebookissa http://www.vasemmistolinkki.fi/ Vasemmistofoorumissa juttu pamfletin julkaisutilaisuudesta 7.10. …ja toinenkin kooste tilaisuudesta Vasemmistolinkissä.


Opintopiirissä jatkuu ’Kenen kasvatus’-opuksen käsittely

*** MAANANTAINA 13.10. klo 17 Kruunuhaan Star Cafessa (Liisankatu 14) *** Luettavana on kirjan toinen osa: Luku 2: Kehitysajattelun kritiikki – Koululaitos ja toiveet kehityksestä (Tomi Kiilakoski) – Oliko piaget syyllinen? Psykologisten kehitysteorioiden kritiikki (Maija Lehtovaara) – Koulun syytä etsimässä. (Juha Varto) – Kestävä kehitys ja ympäristökasvatuksen todellisuus (Eila Louhimaa) Ja kirja oli siis: ’Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus’ (toim. Tomi Kiilakoski, Tuukka Tomperi ja Marjo Vuorikoski, Tampere: Vastapaino, 2005.)


Koulu ja valta –pamfletin julkistaminen tiistaina 7.10. kello 13.30

Sekä luova että tasa-arvoinen koulu? Koulu ja valta –pamfletti haastaa keskustelemaan suomalaisen koulujärjestelmän tilasta. Pamfletin ovat toimittaneet Martina Reuter ja Ruurik Holm. Koulu ja valta -pamfletti julkistetaan Helsingissä Pikkuparlamentin kansalaisinfossa, Arkadiankatu 3, tiistaina, 7.10. kello 13.30. Tilaisuusjärjestetään yhteistyössä Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kanssa. Paikalla ovat pamfletin toimittajat ja kirjoittajista muun muassa aikuiskasvatuksen professori Juha Suoranta. Jokaisella Suomessa asuvalla on oppivelvollisuus. Koulujärjestelmä paitsi sivistää yksilöä myös muokkaa häntä hyväksymään yhteiskunnan valtarakenteet ja tuottaa nöyriä työntekijöitä kilpailukyvyn turvaksi. Opettajien tehtäväksi jää kasvattaminen hiljaiseen itsekuriin, jota elämässä menestymisen katsotaan edellyttävän. Teoksen kirjoittajien lähtökohta on puolustaa peruskoulua ja kyseenalaistaa lisääntyvää markkinaehtoisuutta. Kirja korostaa tarvetta nykyistä suurempaan autonomiaan kouluyhteisön sisällä ja opettajien ja oppilaiden luovaa vastarintaa. Teos pohtii myös, mitkä ovat parhaat edellytykset oppimiselle. Lisäksi korostetaan kielen ja vallan kytkeytymistä toisiinsa. Oppiminen voi olla paitsi viisauden ja sivistyksen lähde myös keino vapauteen, tasa-arvoon ja solidaarisuuteen. Kirjoittajat: Sari Vesikansa, Juha Suoranta, Mikko Jakonen, Jan-Mikael Hakomäki & Kalle Seppä, Virpi Lehtinen, Annika Luther, Anni Kosunen, Pia Mikander, Macallinka afka-soomaaliga Abdullahi / Somalin kielen opettaja Abdullahi (haastattelu) ja Olli-Pekka Moisio. 121 s., ISBN 978-952-01-0265-4, ovh 13 €.


Lauantaina 4.10. Tieteiden talolla

 

KASVATUS JA ARVOT -seminaari,

jonka ohjelma löytyy Kriittisen korkeakoulun sivuilta http://www.kriittinenkorkeakoulu.fi/yleisoluennot.html#


Piirin seuraava kokoontuminen keskiviikkona 1.10.2008 klo 17 Star Cafessa

Kruunuhaassa (Liisankatu 14). Tällä kertaa tarkastelussa on artikkelikokoelma Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus (toim. Tomi Kiilakoski, Tuukka Tomperi ja Marjo Vuorikoski, Tampere: Vastapaino, 2005.) Kirja on artikkelikokoelma, joka jakaantuu kolmeen osaan – ensi kerralla tarkastelussa olisi kirjan ensimmäinen luku ”Hallitsevista normeista moniäänisyyteen” (s. 1-135), jossa on neljä artikkelia:


Piirin seuraava kokoontuminen maanantaina 15.9.2008 klo 17 Star Cafessa

Kruunuhaassa (Liisankatu 14). Jatketaan Freiren Sorrettujen pedagogiikka -kirjan parissa, tällä kertaa käsiteltävänä viimeinen luku.


Lisäksi to 11.9. klo 17 yliopistolla luento:

 

Freirian Philosphy: A Feminist Approach.

Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitoksen kehitysyhteistyöhanke Intercultural Bilingual Education in Latin America (IBE) järjestää torstaina 11.9.2008 klo 17-19 luennon ”Freirian Philosophy: A Feminist Approach” (Siltavuorenpenger 20R, K113). Vieraileva luennoitsija on Isabel Vinent Grimany, PhD in Pedagogy. Isabel Vinent Grimany on hondurasilainen tutkija, joka on perehtynyt brasilialaisen kasvatustieteilijän Paulo Freiren menetelmiin. Freire tunnetaan kriittisen pedagogiikan kehittäjänä, ja häneltä on suomeksikin on ilmestynyt teos ”Sorrettujen pedagogiikka.” Isabel Vinent Grimany on väitellyt Oviedon yliopistossa Espanjassa aiheesta ”Feminist Popular Education and its application in legal formation and social development projects.” Yliopisto-opetuksen lisäksi hän toimii hondurasilaisissa kansalaisjärjestöissä ihmisoikeuksien ja naisten oikeuksien ajajana.kehr/>>

1 Response so far


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentointi on suljettu.

%d bloggaajaa tykkää tästä: