Tapahtumat
T U L E V I A
Seuraavaksi luetaan Henry A. Giroux’n & Peter McLarenin artikkeleita, joiden aiheena on kriittinen pedagogiikka.
Teokseen Kriittinen pedagogiikka on suomennettu kuusi tekstiä, joista seuraavalle
kerralle luetaan kaksi:
- Radikaali pedagogiikka kulttuuripolitiikkana s. 29
- Kirjoituksia marginaalista – Identiteetin, pedagogiikan ja vallan maantieteet s. 73
Seuraava kokoontuminen on maanantaina 16.11. klo 17 Liisankadun Star Cafessa.
Mitä kaikkea voikaan tehdä?
Vierailu Vironniemen päiväkotiin ja keskustelua Reggio Emilia -pedagogiikasta
keskiviikkona 2.12.2009 klo 18
- päiväkotiin ja Reggio Emilia -pedagogiikkaan tutustumista
- keskustelua pedagogiikan ja menetelmien soveltumisesta eri asteille kouluun
- eri vaihtoehtoisten kasvatusajatusten vertailua.
”Me ollaan Suomessa. Vironniemi on tässä, Kruununhaassa, Helsingissä. Me ollaan krunikassa, Rauhankadulla ja Vironkatu on aika lähellä. Katajanokka on myös lähellä ja kauppoja, kuten K-Pikkolo.
Tänne pääsee metrolla ja bussilla ja ratikalla. Voi tulla autolla ja pyörällä ja skeittilaudalla. Me ulkoillaan siinä pihalla. Se on puisto, leikkipuisto, Vironniemen puisto.
Jos ei tiedä missä Vironniemi on voi kiertää johonkin paikkaan ja sanoa: Missä on päiväkoti?” (Lapset esittelevät päiväkotiaan.)
(Vironniemen päiväkoti sijaitsee osoitteessa Rauhankatu 13, viereistä Mariankatua kulkevat bussit 16 ja 18 ja Snellmaninkatua ratikat 1, 1A, 7A ja 7B.)
Tilaisuus on avoin kaikille ja kaikenikäisille!
Tervetuloa!
Tilaisuuden järjestää Kasvatuksen vapauden eurooppalainen foorumi Effe ry.
Vironniemen päiväkodin nettisivut:
http://www.vironniemi.fi/
Reggio Emilia -pedagogiikasta:
Suomen Reggio Emilia -yhdistys ry
Reggio Emilia on kaupunki Pohjois-Italiassa, Po-joen laaksossa. Kaupunki tunnetaan ympäri maailmaa paitsi hyvästä ruuastaan ja yhteistoimintakulttuuristaan myös varhaiskasvatuksestaan. Reggio Emiliassa kehittyi toisen maailmansodan jälkeen yksi tämän ajan tärkeimmistä kasvatusfilosofioista. Seudun naiset halusivat lapsilleen tulevaisuuden, johon ei sota kuuluisi, ja rakensivat oman koulun. Sen ensimmäiseksi opettajaksi he houkuttelivat nuoren opettajan, Loris Malaguzzin. Vähitellen vanhempien omistamia ja johtamia koulua syntyi lisää.
Yhdessä koulujen henkilökunnan ja vanhempien kanssa Loris Malaguzzi kehitteli kasvatusta, jota tänä päivänä kutsutaan Reggio Emilia -pedagogiikaksi. Teoreettisesti sitä kuvataan sosiaalis-konstruktionistiseksi tavaksi hahmottaa tietoa, oppimista ja koko elämää. Reggio Emilia -pedagogiikan filosofia pohjautuu yhteisön arvoihin, joita ovat lasten ja aikuisten oikeus olla oman elämänsä tärkeitä toimijoita (subjektius), moninaisuuden kunnioitus, demokratia ja osallisuus, oppiminen, leikki, ilo ja tunteet – elämän kaikki sadat kielet. (Lähde: Suomen Reggio Emilia -yhdistys http://www.reggioemilia.ws/ Liisa Puurula)
M E N N E I T Ä
Opintopiiri kokoontuu tiistaina 27.10. klo 18
Seuraavaksi luetaan Theodor Adornon teksti
Kasvatus Auschwitzin jälkeen,
joka on vuonna 1966 pidetty radioesitelmä.
Teksti on julkaistu suomeksi kirjassa Mitä on valistus?, joka on ladattavissa
Vastapainon e-kirjana:
http://www.vastapaino.fi/vp/ekirjat/valistus.pdf
(Kasvatus Auschwitzin jälkeen s. 222–241)
Kokoonnumme Liisankadun Star Cafessa klo 18. Tapaamisiin!
Opintopiiri kokoontuu tiistaina 13.10. klo 18
PAIKKANA VANHA TUTTU STAR CAFE (Liisankatu 14).
Käsittelyssä bell hooksin teos Vapauttava kasvatus. Luetaan kirja loppuun eli artikkelit
- Pidän sisartani kädestä
- Feministinen ajattelu
- Feministinen tutkimus
- Oppimisyhteisön rakentaminen
- Kieli
- Luokan kohtaaminen
- Eros, eroottisuus ja pedagoginen prosessi
- Hurmio.
Opintopiiri kokoontuu torstaina 1.10. klo 18
PAIKKANA VANHA TUTTU STAR CAFE (Liisankatu 14).
Käsittelyssä bell hooksin teos Vapauttava kasvatus. Luetaan kirjasta s. 1–147 eli artikkelit
- Osallistava pedagogiikka
- Arvojen vallankumous
- Muutoksen tarve
- Paulo Freire
- Teoria vapauttavana käytäntönä
- Essentialismi ja kokemus.
Opintopiiri kokoontuu torstaina 17.9. klo 18
PAIKKANA VANHA TUTTU STAR CAFE.
Käsittelyssä Mika Ojakankaan Lapsuus ja auktoriteetti -kirja.
Opintopiiri kokoontuu tiistaina 5.5. klo 17
PAIKKANA VANHA TUTTU STAR CAFE.
Luettavana Mika Ojakankaan Lapsuus ja auktoriteetti -kirjasta II osa eli sivut 109-222.
Reclaim Your Education 20.–30.4.2009
http://www.emancipating-education-for-all.org/
OPISKELIJATOIMINTA
Opitopiiritoiminnan järjestäminen maanantaina 20.4. klo 16–18
Yliopistossa ja sen liepeillä kokoontuu lukuisia mitä kiinnostavimpia opintopiirejä, joista vain harva saa koskaan kuulla.
Kutsummekin nyt kaikki nykyiset, entiset ja tulevat opintopiiriaktiivit jakamaan ja vaihtamaan kokemuksiaan yhdessä opiskelusta!
Keskustelussa mm. erilaiset opiskelutavat sekä rahoituksen ja opintopisteiden järjestäminen.
Paikka: Porthanian aula
Lisätietoja:
OPISKELIJATOIMINTA
Ja Facebookissa: Toimintaviikko
Kriittinen pedagogiikka -seminaari yliopistolla torstaina 23.4. klo 16–18
Porthanian aulassa
Lisätietoja:
OPISKELIJATOIMINTA
Ja Facebookissa: Toimintaviikko
Kriittisen korkeakoulun seminaari lauantaina 25.4. klo 9–14, Porthania sali P IV.
Yhteisöllisyys kasvatuksen arvona
Ohjelma:
9.00 avaus
9.15 filosofi Eero Ojanen: Yhteisöllisyys?
9.45 professori Anja-Riitta Lahikainen: Lasten kuulemisen vaikeudesta
KESKUSTELUA
11.15–12.00 tauko
12.00 tutkija Elina Harjunen: Auktoriteetti ja rakkaus
13.00 opettaja Rauno Haapaniemi ja psykologi Liisa Raina: Yhteisöllisyys kasvatuksessa ja opetuksessa
LOPPUKESKUSTELU
Kaikki tervetuloa pohtimaan ja keskustelemaan!
Kriittinen korkeakoulu Albertinkatu 27 a B 12, 00180 Helsinki (09) 684 0010, ma–to klo 12–15 info@kriittinenkorkeakoulu.fi www.kriittinenkorkeakoulu.fi
Sosiaalifoorumissa
Näkökulmia Freiren pedagogiikkaan 26.4.2009 klo 13
Helena Kekkonen kertoo brasilialaisen Paulo Freiren pedagogiikasta ja sen käytännön sovelluksista. Alustusta kommentoi Jyri Komulainen, ja kertoo kriittisestä pedagogiikasta monien uskontojen ja kulttuurien Suomessa.
Alustusten jälkeen keskustelua.
Rauhankasvattajana tunnettu Helena Kekkonen välitti Freiren ajatuksia Suomeen jo 1970-luvulla. Hän myös sovelsi Freiren pedagogiikkaa vankilaopetuksessa sorrettujen pedagogiikkana, opiskelijoiden ja opettajan yhteisenä oppimisprosessina, jossa keskeistä on ihmisyyden edistäminen.
Jyri Komulainen on uskonnondidaktiikan yliopistonlehtori Helsingin yliopiston Soveltavan kasvatustieteen laitoksella.
Sosiaalifoorumissa sunnuntaina 26.4. klo 13.00–14.45. LISÄTIETOJA
Freiren pedagogiikkaa on käsitelty opintopiirissämme syksyllä: Sorrettujen pedagogiikka
Opiropiiri kokoontuu maanantaina 27.4. klo 17
Paikka: (selviää myöhemmin)
Luettavana Mika Ojakankaan Lapsuus ja auktoriteetti -kirjasta Johdanto ja 1. luku eli sivut 1–108.
Opintopiiri kokoontuu
Käsiteltävänä Rousseaun Émile eli kasvatuksesta (1762), erityisesti 1. ja 4. kirja
Opintopiiri kokoontuu keskiviikkona 25.3. klo 15
Jean Jacques Rousseaun Émile eli kasvatuksesta (1762). Tapaamme Liisankadun Espresso Edgessä klo 15.
Torstaina 19.3. vierailulle Helena Kekkosen luokse klo 15
Leffa: Luokka keskiviikkona 11.3. klo 17:30 Kinopalatsissa
Lisää: Luokka
Opintopiiri kokoontuu keskiviikkona 4.3.
klo 13 alkaen Espresso edgessä Liisankadulla Luettavana Jussi Silvonen: L.S. Vygotski: hahmottuva tutkimusohjelma
Opintopiiri kokoontuu maanantaina 15.12.
klo 17 alkaen Star Cafessa (Liisankatu 14) Luettavana John Dewey: Koulu ja yhteiskunta
Opintopiiri kokoontuu maanantaina 24.11.
klo 17 alkaen Star Cafessa (Liisankatu 14) Luettavana John Dewey: Koulu ja yhteiskunta
Kuka välittää?
Minkälaisia ovat koulumaailman kohtaamiset? Onko koulussa tilaa luovuudelle? Onko aikaa kohtaamiselle? Kuka oppilaasta välittää? Millainen on hyvä kouluyhteisö? Mitä koulussa pitäisi todella tehdä?
Keskustelutilaisuus
kaikille kasvatuksesta ja opetuksesta kiinnostuneille torstaina 20.11.2008 klo 14–16 Snellman-korkeakoululla
Keskustelun alustuksena:
Luovuusarvot ja kohtaaminen koulumaailmassa
Markku Niinivirta Snellman-korkeakoulun luokanopetuksen vastaava opettaja
Tilaisuudessa kahvitarjoilu
Tervetuloa!
Snellman-korkeakoulu, taidetalo Puuskakuja 14, 00850 Helsinki (Herttoniemen metroasemalta bussi 85, päätepysäkki)
Kasvatuksen vapauden eurooppalainen foorumi ry European Forum for Freedom in Education www.effe-finland.org
Opintopiiri kokoontuu 10.11.
klo 16 alkaen Star Cafessa (Liisankatu 14) Ensi kerrallakin jatkuu Kenen kasvatus -kirjan käsittely, ja nyt vihdoin ja viimein käsittelyssä kirjan loppuosa eli 3. luku. Ja kirja oli: Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus. toim. Tomi Kiilakoski, Tuukka Tomperi ja Marjo Vuorikoski, Tampere: Vastapaino, 2005.
Yliopistolla poikkitaiteellinen konferenssipäivä
Taiteet – kosketuksia kulttuurien välillä
31.10.2008 Soveltavan kasvatustieteen laitoksella http://www.helsinki.fi/sokla/arts/
Opintopiiri kokoontuu
seuraavan kerran MAANANTAINA 27.10. klo 16 alkaen Kruununhaan Star Cafessa (Liisankatu 14). Jatketaan ’Kenen kasvatus’-kirjan 2. luvun käsittelyä sekä lisäksi keskustellaan myös tiistain 14.10. Koulu ja valta -keskustelutilaisuudesta. Tarkastelussa on siis edelleen Kenen kasvatus? -kirjan toinen osa: Luku 2: Kehitysajattelun kritiikki
- Koululaitos ja toiveet kehityksestä (Tomi Kiilakoski)
- Oliko piaget syyllinen? Psykologisten kehitysteorioiden kritiikki (Maija Lehtovaara)
- Koulun syytä etsimässä. (Juha Varto)
- Kestävä kehitys ja ympäristökasvatuksen todellisuus (Eila Louhimaa)
(Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus. toim. Tomi Kiilakoski, Tuukka Tomperi ja Marjo Vuorikoski, Tampere: Vastapaino, 2005.)
KOULU JA VALTA -keskustelutilaisuus
tiistaina 14.10. klo 17 Työväenliikkeen kirjastossa Hakaniemessä (Paasivuorenkatu 5 b, 2. kerros) Miten koulusta saataisiin sekä luova että tasa-arvoinen? Voiko koulu kasvattaa autonomiaan ja vastarintaan? Tuoreen pamfletin pohjalta Vasemmistolinkin järjestämässä tilaisuudessa keskustelemassa
- Virpi Lehtinen, tutkija, yksi pamfletin kirjoittajista
- Ruurik Holm, Vasemmistofoorumi, yksi pamfletin toimittajista
- Aija Typpö, äidinkielen opettaja, yksi Vasemmistoliiton kouluselvityksen tekijöistä
- Pekka Buttler, ex-opettaja, Helsingin Vasemmistoliiton puheenjohtaja
Kahvitarjoilu. Tilaisuudessa myydään Koulu ja valta -pamflettia hintaan 10 e. Tervetuloa! Tilaisuus facebookissa http://www.vasemmistolinkki.fi/ Vasemmistofoorumissa juttu pamfletin julkaisutilaisuudesta 7.10. …ja toinenkin kooste tilaisuudesta Vasemmistolinkissä.
Opintopiirissä jatkuu ’Kenen kasvatus’-opuksen käsittely
*** MAANANTAINA 13.10. klo 17 Kruunuhaan Star Cafessa (Liisankatu 14) *** Luettavana on kirjan toinen osa: Luku 2: Kehitysajattelun kritiikki – Koululaitos ja toiveet kehityksestä (Tomi Kiilakoski) – Oliko piaget syyllinen? Psykologisten kehitysteorioiden kritiikki (Maija Lehtovaara) – Koulun syytä etsimässä. (Juha Varto) – Kestävä kehitys ja ympäristökasvatuksen todellisuus (Eila Louhimaa) Ja kirja oli siis: ’Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus’ (toim. Tomi Kiilakoski, Tuukka Tomperi ja Marjo Vuorikoski, Tampere: Vastapaino, 2005.)
Koulu ja valta –pamfletin julkistaminen tiistaina 7.10. kello 13.30
Sekä luova että tasa-arvoinen koulu? Koulu ja valta –pamfletti haastaa keskustelemaan suomalaisen koulujärjestelmän tilasta. Pamfletin ovat toimittaneet Martina Reuter ja Ruurik Holm. Koulu ja valta -pamfletti julkistetaan Helsingissä Pikkuparlamentin kansalaisinfossa, Arkadiankatu 3, tiistaina, 7.10. kello 13.30. Tilaisuusjärjestetään yhteistyössä Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kanssa. Paikalla ovat pamfletin toimittajat ja kirjoittajista muun muassa aikuiskasvatuksen professori Juha Suoranta. Jokaisella Suomessa asuvalla on oppivelvollisuus. Koulujärjestelmä paitsi sivistää yksilöä myös muokkaa häntä hyväksymään yhteiskunnan valtarakenteet ja tuottaa nöyriä työntekijöitä kilpailukyvyn turvaksi. Opettajien tehtäväksi jää kasvattaminen hiljaiseen itsekuriin, jota elämässä menestymisen katsotaan edellyttävän. Teoksen kirjoittajien lähtökohta on puolustaa peruskoulua ja kyseenalaistaa lisääntyvää markkinaehtoisuutta. Kirja korostaa tarvetta nykyistä suurempaan autonomiaan kouluyhteisön sisällä ja opettajien ja oppilaiden luovaa vastarintaa. Teos pohtii myös, mitkä ovat parhaat edellytykset oppimiselle. Lisäksi korostetaan kielen ja vallan kytkeytymistä toisiinsa. Oppiminen voi olla paitsi viisauden ja sivistyksen lähde myös keino vapauteen, tasa-arvoon ja solidaarisuuteen. Kirjoittajat: Sari Vesikansa, Juha Suoranta, Mikko Jakonen, Jan-Mikael Hakomäki & Kalle Seppä, Virpi Lehtinen, Annika Luther, Anni Kosunen, Pia Mikander, Macallinka afka-soomaaliga Abdullahi / Somalin kielen opettaja Abdullahi (haastattelu) ja Olli-Pekka Moisio. 121 s., ISBN 978-952-01-0265-4, ovh 13 €.
Lauantaina 4.10. Tieteiden talolla
KASVATUS JA ARVOT -seminaari,
jonka ohjelma löytyy Kriittisen korkeakoulun sivuilta http://www.kriittinenkorkeakoulu.fi/yleisoluennot.html#
Piirin seuraava kokoontuminen keskiviikkona 1.10.2008 klo 17 Star Cafessa
Kruunuhaassa (Liisankatu 14). Tällä kertaa tarkastelussa on artikkelikokoelma Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus (toim. Tomi Kiilakoski, Tuukka Tomperi ja Marjo Vuorikoski, Tampere: Vastapaino, 2005.) Kirja on artikkelikokoelma, joka jakaantuu kolmeen osaan – ensi kerralla tarkastelussa olisi kirjan ensimmäinen luku ”Hallitsevista normeista moniäänisyyteen” (s. 1-135), jossa on neljä artikkelia:
- Onko naisen tiedolle sijaa koulutuksessa?
- Heteroita oomme kaikki? Kasvatuksen heteroseksuaali normi
- Etninen moninaisuus koulujen haasteena
- ”Hullunkurisia perheitä”. Perheen saamat merkitykset kasvatuksen kentällä
Piirin seuraava kokoontuminen maanantaina 15.9.2008 klo 17 Star Cafessa
Kruunuhaassa (Liisankatu 14). Jatketaan Freiren Sorrettujen pedagogiikka -kirjan parissa, tällä kertaa käsiteltävänä viimeinen luku.
Lisäksi to 11.9. klo 17 yliopistolla luento:
Freirian Philosphy: A Feminist Approach.
Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitoksen kehitysyhteistyöhanke Intercultural Bilingual Education in Latin America (IBE) järjestää torstaina 11.9.2008 klo 17-19 luennon ”Freirian Philosophy: A Feminist Approach” (Siltavuorenpenger 20R, K113). Vieraileva luennoitsija on Isabel Vinent Grimany, PhD in Pedagogy. Isabel Vinent Grimany on hondurasilainen tutkija, joka on perehtynyt brasilialaisen kasvatustieteilijän Paulo Freiren menetelmiin. Freire tunnetaan kriittisen pedagogiikan kehittäjänä, ja häneltä on suomeksikin on ilmestynyt teos ”Sorrettujen pedagogiikka.” Isabel Vinent Grimany on väitellyt Oviedon yliopistossa Espanjassa aiheesta ”Feminist Popular Education and its application in legal formation and social development projects.” Yliopisto-opetuksen lisäksi hän toimii hondurasilaisissa kansalaisjärjestöissä ihmisoikeuksien ja naisten oikeuksien ajajana.kehr/>>
1 Response so far
Kommentointi on suljettu.
Toimintaviikko uuden yliopiston rakentamiseksi « Avoimet opit - opintopiiri said,
15 huhtikuun, 2009 @ 5:42 am
[…] Tapahtumat […]