Keitä olemme?
Olemme perustaneet kasvamisen vapauden opintopiirin, koska haluamme etsiä tapoja ajatella koulua, oppimista, kasvamista ja yhdessä oloa uudelleen. Emme halua koulua, jossa opettaja seisoo luokan edessä ja kertoo oppilaille, mitä heidän tulisi tietää. Opettajan on astuttava syrjään ja annettava oppilaille puheenvuoro.
Emme halua olla ainoastaan kriittisiä pedagogeja. Virheiden ja ongelmien etsiminen on tärkeää, mutta tarvitsemme myös uusia näköaloja, vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia – iloa, naurua, leikkiä, tanssia. Haluamme tehdä yhdessä, haluamme olla monikollisia ja monikossa.
Opintopiirissä on toistaiseksi käsitelty mm. Celestin Freinet’n Ihmisten koulu –teosta. Jatkosta neuvotellaan yhdessä ja sovitaan osallistujien tarpeiden ja kiinnostusten mukaan.
Tervetuloa mukaan! Piiri kokoontuu yleensä Star Cafessa Liisankadulla, Helsingin Kruunuhaassa (tai sään salliessa Kaisanimen Kasvitieteellisessä puutarhassa), mutta ajankohta vaihtelee sen mukaan, mikä parhaiten sopii. Jos olet kiinnostunut osallistumaan, ota yhteyttä Anttiin tai Suviin, niin saat lisäinfoa.
Suvi Hanste, suvi.hanste(at)helsinki.fi
Antti Paakkari, antti.paakkari(at)helsinki.fi
”Me emme ole enää itsemme. Jokainen tuntee omansa. Meitä on autettu, innoitettu ja monistettu.”
Gilles Deleuze & Félix Guattari
Alla on sekalainen lista kirjoista, joita piirissä saatetaan käsitellä tulevaisuudessa. Lista ei ole millään muotoa lopullinen tai tyhjentävä ja se varmasti kasvaa ajan mittaan.
- Adler-Karlsson, Gunnar: Koulu – pysäköimispaikka tarpeettomille vai tie sisäiseen avartumiseen? Tammi 1984.
- Ahola-Valo, Aleksanteri: Koulupojan päiväkirja I–IV (1907–1911). Elpo 1988, 1990, 1992, 1998.
- Aittola & Eskola & Suoranta: Kriittisen pedagogiikan kysymyksiä. Tampereen yliopiston kasvatustieteen laitos 2007. http://tampub.uta.fi/index.php?tiedot=201
- Bardy, Marjatta: Lapsuus ja aikuisuus – kohtauspaikkana Emile. Stakes 1996.
- Bourdieu & Passeron: Reproduction in education, society and culture. 2nd ed. Sage 1990.
- Comenius: Suuri opetusoppi. WSOY 1928.
- Dewey, John: Koulu ja yhteiskunta. Otava 1957.
- Dewey, John: Democracy and Education. New York, Free Press 1997.
- Freese, Hans-Ludwig: Lapset ovat filosofeja: ajatusmatkoja kasvaville ja kasvattajille. Mannerheimin lastensuojeluliitto 1992.
- Freinet, Célestin: Ihmisten koulu. Elämänkoulu 1987.
- Freire, Paulo: Sorrettujen pedagogiikka. Vastapaino 2005.
- Giroux, Henry & McLaren Peter: Kriittinen pedagogiikka. Vastapaino 2001.
- Herkman, J.: Kriittinen mediakasvatus. Vastapaino 2007.
- Holm, Ruurik & Reuter Martina (toim.): Koulu ja valta. Intokustannus 2008.
- hooks, bell: Vapauttava kasvatus. Kansanvalistusseura 2007.
- Illich, Ivan: Kouluttomaan yhteiskuntaan. Otava 1972.
- Korpinen, Eira (toim.) Kohti ilon pedagogiikkaa. Tutkiva opettaja 2007/1 Jyväskylä. Tuope 2007.
- Lehtimaja, Lissu: Freiren kyydissä. (sarjakuva) Like 2006.
- Lauriala & Karonen (toim.): Kokeileva koulu. Kohti eheää kasvua. Kirjayhtymä 1986.
- Makarenko, Anton: Kasvatusopilliset katsomukseni. Kansankulttuuri 1951. (ks. myös http://www.marxists.org/reference/archive/makarenko/index.html)
- Neill, A.S.: Summerhill – kasvatuksen uusi suunta. Weilin+Göös 1968.
- Neill, A.S.: Vapautta – ei mielivaltaa. Welin+Göös 1969.
- Niin & Näin 1/2007: Opetus, kasvatus ja filosofia -teemanumero.
- Ojakangas, Mika: Pietas. Kasvatuksen mahdollisuus. Summa 2001.
- Ojakangas, Mika: Lapsuus ja auktoriteetti. Tutkijaliitto 1995.
- Postman, Neil & Weingartner, Charles: Uutta luova opetus. Gummerus 1970.
- Postman, Neil: The End of Education. New York: Knopf, 1995
- Postman, Neil: Lyhenevä lapsuus. WSOY 1985.
- Rinne, Risto & Salmi, Eeva: Oppimisen uusi järjestys. Uhkien ja verkostojen
- maailma koulun ja elämänmittaisen opiskelun haasteena. Vastapaino 1998.
- Rousseau, Jean Jacques: Émile eli kasvatuksesta. WSOY 1933.
- Ståhle (toim.): Pedagogisia vaihtoehtoja. HY 1993.
- Starck, Margaretha: Kotkat eivät käytä portaita. Arator 1996.
- Suhomlinski, Vasili: Sydämeni lapsille annan. Edistys 1977.
- Suominen, Tapani & Korsström Tuva: Kohti uutta koulua. WSOY 1983.
- Suoranta, Juha: Radikaali kasvatus: kohti kasvatuksen poliittista sosiologiaa. Gaudeamus 2005.
- Tomperi & Kiilakoski & Vuorikoski (toim): Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka
- ja toisinkasvatuksen mahdollisuus. Vastapaino 2005.
- Tomperi, Tuukka & Juuso, Hannu (toim.): Sokrates koulussa. Itsenäisen ja yhteisöllisen ajattelun edistäminen opetuksessa. Eurooppalaisen filosofian seura ry. 2008.
- Turunen, Kari: Opetustyön perusteet. Atena 1999.
- Vuorikoski, M., Törmä, S. & Viskari, S.: Opettajan vaiettu valta. Vastapaino 2003.
- Wallin, Karin: Reggio Emilia ja lapsen sata kieltä. LK-kirjat 2000.
- Wilenius, Reijo. Miten käy lasten ja nuorten? Keskustelua ja filosofiaa kasvatuksesta. Dialogia 2002.
- Ziehe, Thomas: Uusi nuoriso: epätavanomaisen oppimisen puolustus. Vastapaino 1991.